-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45767 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:31

چرا با ادعاي مسلمان بودن كمك اقتصادي يا نظامي به فلسطين نمي كنيم؟
در پاسخ اين سؤال، لازم است به چند نكته اساسي توجّه شود: {Tالف) بررسي سياست خارجي و اقدامات ايران در قبال جهان اسلام. T} يكم: بر اساس اصول و مباني اسلام، جامعه اسلامي پيكره واحدي است و مسلمين نمي توانند در قبال ساير مسلمانان بي تفاوت باشند. پيامبر اسلام(ص) مي فرمايند: {Hمن اصبح و لم يهتمّ بامور المسلمين فليس بمسلم H} و يا در رواياتي ديگر فرموده اند: {Hمن سمع رجلاً ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم H}. آن حضرت در جاي ديگر مي فرمايد: {Hمثل المؤمنين في توادّهم و تراحمهم و تعاطفهم كنثل الجسد الواحد، اذا اشتكي بعضهم تداعي سائرهم بالسهر و الحمي H}؛ {Mحكايت مؤمنان در دوستي ومهرباني، چون اعضاي يك پيكر است؛ وقتي يكي از آنها رنجور شود ديگران به مراقبت و حمايت از او همداستان مي شوندM}»، {V(نهج الفصاحه، ش 2712)V}. اين همبستگي عميق اسلامي، تعاون اسلامي را نيز به همراه دارد؛ بدين معنا كه مسلمانان در كليه امور و شؤون مشترك اجتماعي، اقتصادي و سياسي خود، موظّف به همكاري و همياري يكديگرند. تعاليم مذكور در چارچوب عقيده و ايمان، بسيار كارساز است و مجموعه امت اسلامي را - از مشرق تا مغرب عالم - همچون دانه هاي تسبيح به يكديگر پيوند مي دهد. دوم: اصول و قوانين نظام انقلاب اسلامي، ناشي از آموزه هاي دين مبين اسلامي است؛ لذا از بدو شكل گيري تاكنون، اهداف خود را منحصر به برپايي حكومت اسلامي در ايران نكرده؛ بلكه خود را موظف به آزادي و بيداري ساير ملل مظلوم جهان و حمايت از حقوق آنان مي داند. بر اساس تحقق عملي حاكميت ملّي، دولت به نمايندگي از تمام افراد مردم، موظّف به ايفاي «تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان» است. به همين جهت، ضمن آن كه «موظف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد»، در اعمال سياست خارجي «دفاع از همه مسلمانان را» بايد وجهه همّت خود سازد، {V(قانون اساسي، اصول 6، 11، 56، 153)V}. بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران، حمايت هاي بي دريغ مادي و معنوي خود را در حد امكانات و اجازه شرايط بين المللي، از ملت هاي مظلوم به عمل آورده است (مانند حمايت از مردم ستمديده آفريقاي جنوبي، حمايت از مسلمانان بوسني - هرزگوين، افغانستان، قفقاز، لبنان و فلسطين و...). سوم: از آن جا كه مشكل اسرائيل مربوط به همه جهان اسلام است و تمامي مسلمانان مورد تهديد هستند، نجات ملت فلسطين و تشكيل دولت مستقل، و طرد و نابودي اسرائيل، پيوسته مورد اهتمام مسؤولان، مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است و در اين جهت تدابير قانوني و انواع حمايت هاي مالي، معنوي، تبليغاتي و... صورت گرفته است. قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين (مصوب 19/2/69 مجلس شوراي اسلامي) خطوط اصلي سياست حمايت از مردم فلسطين را چنين مقرر داشته است: 1. اعتقاد بر تعلّق فلسطين به ملّت فلسطين و غاصب بودن اسرائيل و حمايت از مردم ستمديده، آواره و مبارز فلسطين تا رسيدن به حقوق حقّه خويش به هر نحو ممكن (ماده 1)؛ 2. تشكيل صندوق كمك هاي انساني جهت حمايت از مردم فلسطين، آوارگان و مبارزان فلسطيني؛ 3. حمايت معنوي و مادّي از خانواده شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودان سرزمين هاي اشغالي به وسيله بنياد شهيد؛ 4. اعطاي بورس تحصيلي دانشگاهي به داوطلبان فلسطيني؛ 5. تشكيل كميته دائم نظارت بر اجرا، پيگيري و هماهنگي هاي لازم نسبت به امور فلسطينيان و ارائه گزارش به مجلس شوراي اسلامي؛ 6. حمايت هاي تبليغاتي مؤثر برون مرزي از سوي سازمان هاي مربوط (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي)؛ 7. تعيين و پيشنهاد رسميت بيت المقدس به عنوان موطن و مركز دولت اسلامي در تبعيد فلسطين به كشورهاي اسلامي؛ 8. تحريم رابطه اقتصادي نسبت به تمام مؤسسات و شركت هاي وابسته به صهيونيست ها در سطح جهان. اين مواضع فرهنگي، سياسي و اقتصادي، حداكثر حمايتي است كه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران از فلسطينيان آواره و اخراج شده از كشورشان به عمل مي آورد. {Tب) بررسي موانع و مشكلات بين المللي و واقعيت هاي موجود T} بر اساس آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامي و جهت گيري هاي سياست خارجي، استراتژي خارجي ايران در سال هاي اوليه پيروزي، بر صدور انقلاب بر اين اساس در سال هاي اوليه انقلاب استراتژي خارجي ايران بر صدور انقلاب متمركز بود و اين امر با شدت تعقيب مي شد و در اين راستا حمايت هاي گوناگون تبليغاتي و مالي و... از جنبش هاي مردمي در كشورهاي همسايه و دور به عمل آمد ولي متأسفانه بازدهي مثبتي نداشت و در عوض باعث حساسيت حكومت هاي مجاور ايران و قدرت هاي جهان شد و محدوديت هاي زيادي بر عليه ايران از لحاظ اقتصادي سياسي و نظامي و.. به وجود آمد. نتيجه اين امر ايجاد يك نوع تعديل و تغيير الگوهاي عملي استراتژي صدور انقلاب بود. زيرا نتايج اوليه حاكي از اين مطلب بود كه براي صدور انقلاب بايد مردم كشورهاي مسلمان آمادگي لازم را براي پذيرش و ايجاد تحول انقلابي داشته باشند و اين نيازمند به گذشت زمان و امري تدريجي است، همچنان كه انقلاب ايران پس از چندين دهه بيداري و مبارزات مردم ايران حاصل شد. از طرف ديگر هر نوع كمك نظامي يا... به گروه هاي مبارز علاوه بر اين كه مشكلات زيادي را در روابط ايران با ديگر كشورها به وجود مي آورد باعث سركوبي آن گروه ها توسط دولت هايشان و در نتيجه نابود شدن جنبش انقلابي در نطفه مي شود. خصوصاً اين كه جنبش هاي انقلابي در اين كشورها در اقليت مي باشند و توانايي بسيج همگاني مردم را ندارند. با توجه به اين نتايج سياست خارجي ايران در كنار استراتژي صدور انقلاب به سوي استراتژي حفظ و تقويت ام القري و الگو شدن جمهوري اسلامي تحول پيدا كرد، بر اين اساس خيلي از گروه هاي اسلام گرا در كشورهاي اسلامي منتظر اين مي باشند كه آيا انقلاب اسلامي در ايران توانسته است به اهداف سياسي، اقتصادي، نظامي و... خود دست يابد تا بتوانند آن را به عنوان الگويي مفيد و مثبت براي مردم خود مطرح كنند و اين خود يكي از راه هاي صدور انقلاب است ولي جمهوري اسلامي به اين حد اكتفا نمي كند بلكه از طريق كمك هاي معنوي و مالي و فرهنگي اين استراتژي را ادامه مي دهد. {Tج ) وظايف ساير مسلمانان در قبال مردم فلسطين: T} ملت هاي مسلمانان جداي از اقداماتي را كه دولت هاي آنان با حضور خود در صحنه و حمايت از مبارزات مردم فلسطين نقش بسزايي در تقويت روحيه مبارزات فلسطين و تقويت اتحاد و همبستگي ميان مسلمانان دارد. {Tد ) ارائه راه حل ها: T} با توجه به علل ضعف مسلمانان در قبال غرب، ملت هاي اسلامي بايد براي رفع اين مشكلات به پا خيزند. اقدامات اساسي در اين راستا شامل: 1- تلاش براي شناساندن اسلام ناب محمدي و آشنايي مسلمانان با احكام و تعاليم واقعي اسلام. 2- تلاش براي بيداري مسلمانان و شناساندن اهداف و توطئه هاي قدرت هاي بزرگ و زدودن جهل و خرافات. 3- مقابله با حكومت هاي دست نشانده كه خود يكي از موانع عمده در پيشرفت و اتحاد مسلمانان مي باشد. 4- تلاش براي اتحاد بين الملل اسلامي و جلوگيري از مسائل تفرقه انگيز. در اين راستا اقدامات مفيدي نيز صورت گرفته است مانند: اعلام هفته وحدت، روز قدس، تشكيل مجمع تقريب المذاهب اسلامي، سازمان هايي مانند سازمان كنفرانس اسلامي و... در نهايت مي توان چنين گفت كه چون مشكل اسرائيل مربوط به همه جهان اسلام مي باشد و تمامي مسلمانان را تهديد مي كند تنها راه حل آن اتحاد و همبستگي مسلمانان و دست زدن به اقدام جمعي توسط همه كشورهاي اسلامي مي باشد و براي تحقق اين هدف بايد تمامي موانع اين اتحاد و همبستگي را از ميان برداشت. بنابراين اعزام نيروي نظامي در شرايط فعلي - كه قدرت هاي جهاني، تمام تلاش خود را براي شكست و تضعيف جمهوري اسلامي، به كار برده اند و مترصد به دست آوردن بهانه اي براي ايجاد فشارهاي بين المللي بيشتر بر ايران مي باشند - به هيچ وجه مورد نياز ملّت نيست؛ زيرا جوانان فلسطين مبارز و انقلابي بسياري در داخل فلسطين اشغالي وجود دارند. هم چنين به صلاح منافع جمهوري اسلامي ايران نيز نمي باشد. خصوصاً در شرايطي كه هيچ كدام از كشورهاي اسلامي در انجام دادن اين قبيل اقدامات، متفق القول و هماهنگ نيستند. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- جهان اسلام از ديدگاه امام خميني، مؤسسه نشر آثار امام خميني 2- فلسطين از ديدگاه امام خميني، مؤسسه نشر آثار امام خميني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.